instagram volgers gekocht herkennen

Hoe je gekochte volgers herkent & waarom volgers kopen zuur is

Het zal je verbazen hoeveel bloggers, Instagrammers en influencers volgers kopen voor hun account. Elke keer denk ik weer: ‘waarom?’

Hoe meer volgers je hebt, des te groter de kans op samenwerkingen. Ik kan alleen maar vermoeden dat dat de voornaamste beweegreden is om volgers te kopen. Misschien heeft het ook wat met een gewenst imago te maken. Maar je maakt er meer mee kapot dan je lief is.

Hoe herken je of een account volgers gekocht heeft of gewoon snel is gegroeid?

Nou, als er in een week opeens 5000 – 10.000 volgers bij zijn gekomen is het al een groot teken. Maar let daarbij ook op het aantal likes en comments. Heel af en toe (echt extreem zelden) hebben mensen geluk en gaan hun posts viral – ze krijgen er dan in korte tijd duizenden volgers bij. Maar, in dit unieke geval zie je dat het aantal likes en comments NET ZO VEEL stijgt als het aantal volgers. Dus als iemand opeens duizenden nieuwe volgers heeft, maar nog steeds 31 likes en een comment van tante Trien, is er een grote kans dat het geen organische groei is.

 

instagram volgers gekocht herkennen

 

Volgers gekocht of last van het algoritme?

Wat ik helaas ook vaak zie is dat mensen met oprechte accounts van het kopen van volgers worden beschuldigd, terwijl hun interactie is gedaald door het algoritme of minder activiteit. Als je niet regelmatig post en het algoritme van Instagram tegen gaat staan kan dat ervoor zorgen dat je verhoudingsgewijs weinig likes en comments krijgt.

Voorbeeldje: account x heeft 20.000 volgers en ‘maar’ 500 likes per foto. Zijn de volgers gekocht? Als diegene vorige week nog maar 3000 volgers had, dikke kans. Als diegene echter al een paar maanden rond de 20.000 zit en nooit gekke sprongen in aantal volgers heeft gemaakt, is het waarschijnlijk een oprecht account.

Wat is er zo slecht aan volgers kopen?

JA, HET KAN KWAAD. Zelfs als je niet ‘gepakt’ wordt door bedrijven waar je mee samen gaat werken: anderen merken het. Niet leuk voor je imago en contacten. Nog vervelender: je maakt van de influencer market een wantrouwendere markt. Doordat je engagement relatief laag is hebben bedrijven minder aan samenwerkingen en zullen ze minder geïnteresseerd raken. En zo krimpt de influencer markt ook nog eens.

Oprechte accounts komen er veel moeilijker tussen, want organisch met duizenden tegelijk groeien is bijna onmogelijk. Je zit het gewoon voor een heleboel mensen te vernaggelen. Erg jammer.

Als je gewoon voor je eigen lolletje 2000 volgers wil kopen en verder geen zakelijke doelen hebt maakt het trouwens een stuk minder uit. Maar da’s meestal niet het geval.

 

Heb jij wel eens iemand in de smiezen gekregen die volgers heeft gekocht?