Hoe is het om je eigen make-up merk te hebben? | Kim ter Stege van Meraki Cosmetics vertelt

Hoeveel meiden en jongens dromen er wel niet van om een eigen succesvolle make-up brand te hebben? Kim ter Stege maakt het waar. Al sinds haar 14e bouwt ze aan haar naam binnen de beauty industrie: van een beautyblog en Youtube tot aan succesvol Instagrammer en haar eigen make-up merk, Meraki Cosmetics. Indrukwekkend! Maar Kim, hoe heb je dat toch allemaal voor elkaar gekregen? Hoe voelt dat nou? Hier vertelt ze het allemaal uitgebreid.

 

https://www.instagram.com/p/BTw7mIsFAvJ/?taken-by=kimterstege

 

1. Voordat je Meraki Cosmetics hebt opgericht heb je je al langer veel met make-up bezig gehouden, zoals op je blog en Instagram. Op welk punt kreeg je het idee om je eigen make-up merk te starten?

Leuke vraag! Eigenlijk rond dezelfde tijd met het aanmaken van mijn blog en YouTube. Dus is dus alweer 7 jaar geleden, in 2010. Ik was toen dus zo’n 14 jaar oud. Ik heb het al die tijd wel in mijn achterhoofd gehouden, maar nooit echt iets mee gedaan (naast wat random DIY projectjes). Tot afgelopen jaar dus.

 Ik had toen al een aardige following (voornamelijk op Instagram) en ook ervaring op het gebied van social media, marketing, vormgeving, fotografie en het maken van websites. Daarnaast had ik toen ook aardig wat jaartjes ervaring als freelance makeup artist, voor zowel lichte tot deep dark huidjes. En ook veel contacten opgedaan in mijn jaren ervaring als blogger/Instagrammer en MUA. Op dat moment ben ik dus een beetje gaan nadenken over die droom die ik als veertienjarig meisje had. En mijn eeuwige struggle om dé juiste producten vinden, want ik ben white asf. Maar ook voor donkere huidskleuren is vaan weinig te vinden, en al helemaal in Nederland. Mijn merk is dus voornamelijk gebaseerd op kwalitatieve en trendy producten met high performance voor élke skintone out there.

Uiteraard was 2016 hét jaar van highlighter, dus hoe kan het ook anders dan dat ik begonnen ben met de highlighters. Maar dan wel de pure pigment Loose Highlighters. Geen rotzooi met talk en andere opvulmiddelen die niets voor je doen. Maar keep on the look out, want binnenkort komt er weer iets nieuws aan (!) 🙂

 

2. Van wat ik kan zien doet Meraki het erg goed! Wat waren je eigen verwachtingen toen je net begon?
Ik had wel verwacht dat het goed zou lopen, maar niet zó goed en zó internationaal ook. Soms realiseer ik dat ik in mijn handjes mag knijpen dat het zo goed gaat.

 

No Title

No Description

 

 

3. Hoe ervaar je het om je eigen make-up merk te hebben?
Het is wel echt een dream come true. Maar wat veel mensen niet weten of zien, is dat mijn dag 24/7 uit Meraki en mijn Instagram bestaat. School staat nu even een half jaartje stop, mijn social life is vrij ver te zoeken en het is niet altijd rozengeuren en maneschijn. Ik kan niet op vrijdagmiddag de deur achter mij dichtrekken en niet meer aan Meraki denken. Want online is always on. Ik werk KEI hard, elke dag van de week. Maar dat vind ik niet erg, want ik doe iets waar ik mijn creativiteit en passie in kwijt kan. En dan voelt het ook niet als werken. Helaas moeten andere dingen daar wel op inleveren.

4. Is je dagelijks leven erg veranderd? Hoe ziet een typische dag er ongeveer uit?

Jazeker. Maar de dagen verschillen wel heel erg.

Meestal ben ik rond een uurtje of 10 wakker. Dan check ik Meraki’s en mijn eigen zakelijke email – gewoon nog in bed. Because why not.

Rond een uur of 11 stap ik uit bed om een verse smoothie te maken, te douchen en comfy clothes aan te trekken. En dan is het een beetje afhankelijk van wat ik die dag moet doen. Maar ik lig vaak pas rond 3 uur ’s nachts weer in mijn bed.

Ik heb eigenlijk drie soorten dagen:

Meraki Dag
Zo’n 2 tot 4 keer per week ga ik dan alle orders checken, klaarmaken en inpakken. Ik wil namelijk dat in de meeste gevallen mensen het de volgende dag al binnen hebben – of de dag erop. Ik haat zelf ook lange wachttijden, dus wil ook niet dat mensen een week hoeven te wachten op iets wat uit Nederland komt. Daar doe ik niet aan.

Vaak ben ik dan wel een paar uur bezig. Dan ga ik lunchen en een aflevering kijken van een serie samen met mijn vriend, ik kijk nu Girl Boss op Netflix (aanrader!). Verder maak ik de nieuwsbrieven, beantwoord ik mailtjes, PR aanvragen, check ik Instagram en post ik een paar keer per dag, test ik nieuwe producten uit en ik probeer altijd up-to-date en creatief te zijn.

Er zijn ook dagen dat ik de HELE dag bezig ben met restocken. Want ik schep namelijk zelf de highlighters in de potjes. Can you imagine the work? Gelukkig heb ik hele lieve vriendinnen die mij vaak willen helpen – couldn’t have done it without them!
 
Insta dag
En dan heb ik ook nog dagen waarbij ik gewoon nieuwe looks maak, video’s maak of Snapchat tutorials doe. Soms ook in combinatie met dingen voor Meraki. Meestal ga ik na de lunch dan filmen en dan ben ik bezig tot het avondeten. Na het avondeten ben ik dan weer bezig met editen van foto’s of video’s. Ook doe ik vaak swatches voor merken als Lime Crime. Dus als zij weer uitkomen met een nieuwe collectie – moet ik die asap swatchen voor ze.

Of ik ga bijvoorbeeld naar een event, maar omdat dat vaak in Amsterdam is ben ik daar ook de hele dag aan kwijt.

Chill dag
Iets wat ik van mijzelf vaker moet doen. Is gewoon een dag NIKS doen, of ja, zo ver als dat kan. Ik reageer en check dan wel mijn mail en social media. Maar ik doe dan even geen orders en geen looks. Gewoon de hele dag een beetje chillen. Serie kijken, of misschien wat gamen – waar ik ook echt van hou.

 

http://kimterstege.nl/wordpress/wp-content/uploads/2017/04/IMG_2927.jpg

 

5. Wat vind je het allerleukste aan het hebben van je eigen merk?
De reacties van mensen op je producten, dat is echt zo leuk. Want uiteraard vind ik mijn producten het einde, maar als anderen dat ook vinden. Dat is echt gewoon zo satisfying!

6. Wat voor doelen zou je nog willen bereiken?
Een bekend high-end merk worden is toch wel het ultieme doel. Maar als we naar short-term kijken, focus ik mij vooral op het creeëren van nieuwe producten en dat uitbreiden tot een volledige lijn. Verder uiteraard het groeien van zowel mijzelf als persoon, mijn Instagram en Meraki. Ik hoop toch wel de 100k te kunnen halen voor het eind van het jaar. Of is dat te hoog gegrepen?

7. Heb je nog tips voor iedereen met een soortgelijke droom?
Wil je echt waardevolle tips? Dan ga ik eerlijk zijn.

Ik denk waar veel mensen de mist in gaan is dat ze het heel erg onderschatten. Dus doe je research, en weet 100% zeker dat je het ervoor over hebt. Daarnaast krijg ik zo veel vragen over hoe ik dit allemaal geleerd heb, en hoe ik weet wat ik moet doen. Girl, YouTube en Google are your best friend. Ik heb echt maanden lopen Googlen, daar leer je echt het meeste. En ga ALTIJD uit van je onderbuikgevoel, maar wees niet te wreckless in je keuzes.

 Verder denk ik dat het belangrijkste van alles is om een mooie en duidelijke webshop te hebben en een huisstijl. Het scheelt dat ik dat zelf allemaal heb kunnen doen. Maar als dat niet goed zit, ga je sowieso falen op een gegeven moment. Mensen moeten namelijk je merk gaan kennen, en je website zou je haast blindelings moeten kunnen gebruiken. Tot slot, een following hebben, of veel vrienden hebben is handig. Zij zijn jouw eerste klanten.
Nu voor de generic tips: heb er simpelweg veel plezier in. Geef het je hart en ziel. Je bloed, zweet en tranen, en dan kom je er echt wel!

 

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18813322_1480347522016457_2537517851700669708_n.jpg?oh=a1c9dea20f9d8c772ea581d017af1d88&oe=59A7825D

 

 

Kim, ontzettend bedankt voor het vertellen van je inspirerende verhaal! Ik heb veel bewondering voor wat je doet en bereikt hebt, en velen met mij. Op naar de 100K!  *volgvolgvolgspam*

Volg jij Kim al?