Sommige termen op cosmeticaverpakkingen of in reclames zijn net geheimtaal: eigenlijk betekent het iets anders. En da’s wel zo handig om te weten. Ach, marketing hé. Hier wat voorbeelden, en wat het eigenlijk nou écht betekent.
‘Geeft een tintelend gevoel’
9 van de 10 keer betekent dit gewoon dat het brandt. Ik ontdekte dit voor het eerst met een masker. Er stond op dat het ging tintelen. Prima. Toen voelde m’n gezicht opeens alsof het in brand stond. Het was een kleimasker, en naarmate het opdroogde ging het branderige gevoel wel weg, maar ik wou dat ik er op voorbereid was. Ze gaan natuurlijk niet ‘dit product brandt als een bitch‘ op de verpakking zetten, maar heads up zou wel fijn zijn geweest.
‘Plakt niet’
Dit staat wordt vaak vermeld bij crèmes en lipglosses. Lies, lies! Het is meestal gewoon niet waar. Plakt niet? Plakt wél. Het hoort niet te plakken, dus zet het gewoon niet op de verpakking. Ik voel me altijd een beetje bedrogen door die term.
‘Gebruik in combinatie met product [X]’ – van hetzelfde merk
Vaak moet je het dan ook nog eens dagelijks gebruiken. Voor ‘optimaal effect’. Sommige producten van hetzelfde merk gaan best goed samen, maar eigenlijk betekent deze zin gewoon: we willen meer van je geld. Gebruik het meer en koop alles van deze lijn. Worden we wat rijker van. Meestal is het namelijk niet nodig. Doe lekker waar je je goed bij voelt en wat voor jou het beste werkt.
‘Wetenschappelijk bewezen’
Laat je hier niet per sé door verleiden, het is namelijk een klein beetje onzin. Het heeft natuurlijk wel een basis: er is een onderzoek uitgevoerd door iemand met een wetenschappelijke achtergrond en met proefpersonen. Maar wát voor proefpersonen? Hoeveel? Is dat wel representatief? Is het een objectief onderzoek? Hoe kan je een mening wetenschappelijk bewijzen? Allemaal dingen die meespelen. Als een product écht zo mega goed is zie je snel genoeg veel lovende reviews.
Mascara reclames | Voor mooie, lange, volle, donkere, opvallende, geweldige, fabuleuze, classy [etc.] wimpers.
Laat me je 1 ding vertellen: mascara reclames zijn een grotere fabel dan de paashaas en Bigfoot bij elkaar opgeteld. Ze lullen gewoon maar wat. Dingen waarvan ze denken dat je het wil horen. Ze roepen alles zodat je het maar gaat kopen. Voor mascara’s kun je toch echt het beste reviews lezen. Dat geeft de beste indruk van de werking van de mascara. Er zijn meer dan genoeg beautybloggers met een eerlijke mening.
‘De make-up van visagisten’
Hier krijg ik altijd een beetje stuiptrekkingen van. Er zijn vast wel visagisten die het gebruiken. 3 van de 100.000 ofzo. Ik heb geen idee, maar die term moet de indruk wekken dat alle visagisten helemaal fan zijn van het merk? En dat terwijl ik nog nooit een visagist of make-up artist nou echt súper lovend over het merk heb gehoord. Niet dat het mega slecht is. Het is gewoon niet het favoriete merk van het merendeel van visagisten. Ga een eind fietsen.