Een paar jaar terug heb ik van een droom realiteit gemaakt: ik ben mijn eigen webshop gestart! Sindsdien krijg ik regelmatig vragen van anderen die ook in het ondernemers vak willen stappen. Het kost aardig wat tijd, onderzoek en voorbereiding om met een webshop te beginnen, maar als je de boel wat gerichter uit kan zoeken, gaat het al een stuk soepeler. Met dit stappenplan kom je hopelijk een stukje dichter bij je eigen webshop!
Voordat je een webshop start …
Is het belangrijk om een beeld te hebben van de producten die je wilt verkopen. In welke branche ga je zitten? Maak je de producten zelf, ontwerp je ze zelf, koop je ze kant-en-klaar in? Denk er allemaal maar goed over na. Het gaat in deze fase zeker nog niet om details, maar uiteindelijk baseer je zaken als doelgroep, prijzen, huisstijl en marketing allemaal op je product.
Ik kan je helaas niet helpen om hét perfecte gat-in-de-markt-product te vinden, maar als je weet waarmee je aan de slag wilt helpt deze gids je een stuk verder.
Bereken de haalbaarheid
Pak je rekenmachine er maar bij, want we kijken naar de financiële haalbaarheid. Ik gebruik ‘financiële haalbaarheid’ even als parapluterm voor de kosten, prijsstelling en winst. Het is belangrijk om van tevoren overzicht te hebben.
Kijk bijvoorbeeld bij leveranciers wat de prijzen zijn of reken uit wat het kost om een product te maken, als je dit zelf doet. Zoek ook uit wat de overige kosten voor je zullen zijn, zoals de kosten van de website, verzendkosten, verpakkingsmateriaal, kosten om bepaalde zaken uit te besteden, enzovoorts. Kijk ondertussen ook naar de prijzen van concurrenten. Vergeet ten slotte niet om de BTW die je afdraagt mee te tellen!
Na het uitzoekwerk heb je een stuk meer overzicht – en informatie om bijvoorbeeld je verkoopprijs op te gaan baseren. Heb je een duidelijk beeld? Dan gaan we verder!
Een webshop starten: dit moet je allemaal regelen
Zie dit als de to-do list van praktische zaken om een webshop te beginnen. Onder het lijstje geef ik meer uitleg over de losse punten.
- Zoek een boekhouder of abonnement op een boekhoudprogramma
- KvK inschrijving: maak een afspraak bij de Kamer van Koophandel
- Bouw een website of laat er een bouwen (vergeet de content niet)
- Verzorg je startvoorraad
- Open een zakelijke rekening
- Creëer social media accounts (vergeet ook hier de content niet)
Het ziet er zo uit als een kort lijstje, maar vergis je niet… je startvoorraad verzorgen kan bijvoorbeeld al een flinke klus zijn!
Heb ik een boekhouder nodig? Hoe zit het met de administratie?
Als je geen afgestudeerd boekhouder bent, raad ik je aan om hulp bij de boekhouding te zoeken. Als fulltime ondernemer doe je 4x per jaar kwartaalaangifte (BTW) en eens per jaar de Inkomstenbelasting aangifte als ondernemer. Long story short: met de Belasting wil je geen gedoe. Zaken moeten op orde zijn. Boekhouders hebben hier het meeste verstand van. Voor starters en kleine bedrijven zijn er genoeg budget opties te vinden, dus laat je niet ontmoedigen!
Hoe duur is een webshop bouwen?
Hoe duur is een auto? Het ligt er maar net aan hoeveel toeters en bellen je wilt. Ik heb mijn webshop zelf gebouwd en betaal dus alleen voor de hosting. Niet iedereen is in de gelegenheid om zelf een webshop te knutselen, maar het is mogelijk. Ik ben ook geen professionele website bouwer. Met WordPress of sites zoals Shopify, Wix etc. kun je het eventueel zelf doen. Verdiep je dus in deze platformen, misschien lukt het wel om de webshop zelf te maken!
Zie je dat toch echt niet zitten? Ga dan op zoek naar iemand die de webshop voor je kan bouwen. Als je budget niet heel groot is, benoem dat dan ook tijdens je zoektocht. Zo vind je sneller iemand die met je meedenkt en iets kan neerzetten wat binnen jouw budget past.
De marketing
Marketing gaat voor een groot deel bepalen hoe succesvol jouw webshop wordt. Je kan de mooiste producten op aarde hebben, maar als niemand het ziet, kunnen ze het ook niet kopen. Begin voordat je de webshop start al met marketingplannen en begin met het bepalen van de doelgroep.
Daarna kijk je waar jouw doelgroep zit en hoe je die bereikt. Heb je een jonge doelgroep die veel op social media zit? Dan is het belangrijk om sterke content neer te zetten en die via de juiste kanalen te verspreiden. Budget marketing tips voor beginners: je kan al voor een tientje een post op Instagram en Facebook promoten. Probeer verschillende advertenties uit en kijk wat werkt. Tip 2: met grote influencers werken kost flink wat geld, maar kleinere influencers staan regelmatig open voor promotie in ruil voor product (barter deal).
Succes en geef niet te snel op!
Als jouw webshop eenmaal geopend is, ben je niet meteen bij de finish: het kost namelijk ook weer tijd om een klantenbestand, reputatie en bekendheid op te bouwen. Je hoeft niet in de eerste maanden of jaren dikke omzet te draaien om uiteindelijk een succesvolle webshop te hebben. De aanhouder wint!