Hoe krijg je voor je blog samenwerkingen met bedrijven?
Ik ga ‘Achter het scherm’ -wat ik normaal gesproken op vrijdag plaats- eens afwisselen met wat Blogtalk. Dat doe ik over een onderwerp waar grotere ervaren bloggers wel bekend mee zijn, maar voor beginnende of minder grote blogs en lezers misschien wat onbekender is: hoe krijg je die samenwerkingen? Zelfs als je al veel ervaring hebt met samenwerkingen zitten hier misschien handige tips tussen.
Houding
Laat ik beginnen met een heel belangrijk onderdeel waar je misschien in eerste instantie niet bij stilstaat: je houding. In kunnen schatten wat jouw blog waard is voor een bedrijf is daar cruciaal bij. Natuurlijk steek je tijd en moeite in je blog, wat voor jezelf en je lezers al veel waard is, maar een bedrijf schat de waarde van je blog op een andere manier in.
Dat moet je niet persoonlijk opvatten: de essentie van een bedrijf blijft winst willen maken. Als je geen winst wil maken, zul je eerder een non-profit organisatie zijn gestart. Voor een bedrijf is het dus belangrijk dat jouw blog iets aan dat proces toe kan voegen. In de vorm van aantallen bezoekers, maar ook het kunnen bereiken van een heel specifieke doelgroep kan van grote waarde zijn.
Wat dat met je houding te maken heeft? Reageer niet aanvallend en voel je niet beledigd wanneer een bedrijf je een aanbod doet wat jij misschien niet in verhouding vindt. Ten eerste kun je altijd onderhandelen en uiteindelijk vriendelijk afslaan als het niet bij je past. Het is niet goed voor je netwerk om onvriendelijk of aanvallend te reageren. En wie weet kun je er met wat onderhandelen nog een leuke deal van maken.
Zo, dat was veel over de houding. Nu even wat concreter over die deals binnen slepen.
#taggen!
Om samenwerkingsaanbod te krijgen moet je wel te vinden zijn! Tag (relevante) bedrijven op je social media. Laat eens wat comments achter. Dat soort dingen. Zo word je sneller gevonden. Zorg ook dat je e-mailadres op je blog makkelijk te vinden is.
Trek de stoute schoenen aan
Je kan bedrijven ook zelf benaderen, door ze een e-mailtje te sturen, bijvoorbeeld. Dat lijkt me de meest gangbare manier. Stuur niet een mailtje dat lijkt op ‘Hoi ik wil graag samenwerken, kijk maar op m’n blog, groetjes Piet’ maar kom daadwerkelijk met een idee, geïnspireerd door een product van dat bedrijf bijvoorbeeld. Vermeld er ook kort maar krachtig bij wat jouw blog voor toegevoegde waarde heeft, bijvoorbeeld dat jouw blog goed aansluit bij hun doelgroep, of vermeld je bezoekersaantallen.
Voel je wederom niet beledigd als je niks hoort of wordt afgewezen! Sommige bedrijven krijgen enorm veel verzoeken en kunnen het allemaal niet bijhouden. Veel bedrijven werken ook met specifieke campagnes in periodes. Als jouw idee daar niet bij aansluit of ze even niet aan het campagne voeren zijn, kan het soms helaas ook even niks worden.
PR bureaus
Ik vind het lastig om hier iets concreet én zinnigs over te zeggen, omdat het zó erg verschilt per PR bureau. Hoeveel bezoekersaantallen ze minstens willen zien verschilt echt gigantisch bijvoorbeeld. Maar ik heb wel 1 zinnig woordje te zeggen: vraag NIET in eerste instantie om spullen. Het komt simpelweg over alsof je niet samen wil werken maar gewoon spul binnen wil harken. Vraag bijvoorbeeld of je op de perslijst mag, om up-to-date gehouden te worden over de merken die ze representeren.
De aasgier; doe het gewoon niet
Ik hoef dit eigenlijk niet te zeggen, maar als je denk dat je een blog kunt beginnen en meteen spullen of geld binnen wil halen kom je jezelf snel genoeg tegen. Mensen prikken daar écht doorheen en het zal je imago weinig goeds doen.
Bloggen is voor het plezier!
Heb jij wel eens een aasgier gespot?